Terug naar het overzicht

Inclusief onderwijs in de praktijk

Groepsfoto met wethouders en delegatie ministerie voor het martinus college
Foto: Het Beeldteam-Clarinda

Vandaag bracht een delegatie van de ministeries van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) een werkbezoek aan de regio Westfriesland. Het bezoek vond plaats op het Martinus College en stond geheel in het teken van de ontwikkeling van inclusief onderwijs.

De rijksoverheid heeft als ambitie dat in 2035 de meeste scholen in Nederland de overstap hebben gemaakt naar inclusief onderwijs — onderwijs waarin ieder kind, ongeacht ondersteuningsbehoefte, samen leert en zich optimaal kan ontwikkelen.

Westfriesland als koploper in inclusief onderwijs

De regio Westfriesland loopt landelijk voorop in de ontwikkeling van inclusief onderwijs. Zo wordt er al langere tijd gewerkt met onderwijszorgarrangementen en onderwijszorggroepen, waarbij onderwijs en zorg hand in hand gaan.

Een voorbeeld hiervan is de Basiskader a-klas van het Martinus College, waarin onderwijs en zorg structureel met elkaar zijn verbonden. Deze klas vervult een regionale functie en biedt maatwerk aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Ook in Hoorn wordt vooruitstrevend gewerkt: binnen het Integraal Kind Expertise Centrum (IKEC) loopt de pilot ‘integraal werken’, waardoor kinderen zonder beschikking toch passende zorg kunnen ontvangen.

Doel van het bezoek

Het bezoek van OCW en VWS had drie belangrijke doelen:

  1. Input vanuit de praktijk: vertegenwoordigers uit onderwijs, zorg, jeugdhulp en gemeenten deelden hun ervaringen en knelpunten bij de realisatie van inclusief onderwijs. Deze praktijkverhalen worden meegenomen naar Den Haag, zodat beleid beter kan aansluiten op de praktijk.
  2. Inspireren als voorbeeldregio: laten zien hoe ver Westfriesland al is in de ontwikkeling van inclusief onderwijs en wat andere regio’s hiervan kunnen leren.
  3. Waardering voor de praktijk: inzicht geven in het dagelijkse werk en de toewijding van professionals die zich met passie inzetten voor goed en inclusief onderwijs voor ieder kind.

Samen werken aan gelijke kansen

“Er gebeurt al ontzettend veel in onze regio,” zegt wethouder Philippe van Ham. “Maar er zijn ook nog veel stappen te zetten om te komen tot een écht inclusief onderwijssysteem. Daarom is het zo waardevol dat Den Haag hier komt luisteren naar wat er in de praktijk speelt.”

Met dit bezoek hopen de betrokken partijen de kloof tussen beleid en uitvoering te verkleinen en gezamenlijk verder te bouwen aan een toekomst waarin ieder kind in Westfriesland — en Nederland — een passende plek in het onderwijs heeft.