Maak het ze niet te makkelijk! Helpdeskfraude

Oplichters worden steeds slimmer. Ze verzinnen steeds nieuwe manieren om mensen op te lichten. Ouderen zijn vaak het doelwit van oplichters. Daarom geven wij u graag inzicht in de verschillende methodes en geven we tips om oplichting te voorkomen. Want laten we het ze niet te makkelijk maken!
Helpdeskfraude
Bij helpdeskfraude wordt u zomaar gebeld door iemand die zich voordoet als medewerker van een helpdesk. Deze oplichter vertelt u dat er problemen zijn op uw computer en dringt er op aan snel maatregelen te nemen om het te verhelpen en grote(re) problemen te voorkomen. De oplichter wil u natuurlijk helpen, alleen moet daar wel voor betaald worden.
Een ander voorbeeld is een pop-up in het scherm met de waarschuwing dat uw computer is geïnfecteerd met een virus en een telefoonnummer waar u naar moet bellen. De oplichter vraagt of u hem toegang wilt geven tot uw computer om ‘het probleem op te lossen’. Vervolgens wordt er een ongewenst programma op de computer geïnstalleerd waardoor hij mee kan kijken op uw computer. Nadat het zogenaamde probleem is opgelost wordt om geld gevraagd, daarvoor moet u inloggen in uw bankomgeving. De oplichter kijkt mee en past ongezien het te betalen bedrag aan naar een veel hoger bedrag.
Wat kunt u zelf doen?
- Wordt u zomaar gebeld door een medewerker van een helpdesk? Hang op! Bedrijven als Microsoft zullen u nooit bellen en zullen ook nooit naar uw beveiligingsinstellingen en/of wachtwoorden vragen.
- Als er een pop-up venster of foutbericht wordt weergegeven met een telefoonnummer, bel dat nummer dan niet.
- Houd uw computer up-to-date.
- Installeer een goede virusscanner
Meer informatie
Kijk voor meer informatie op www.maakhetzeniettemakkelijk.nl en www.fraudehelpdesk.nl.
Bron: folder ‘Senioren en Veiligheid’, Ministerie van Justitie en Veiligheid.